Investeren in nieuwe klanten of inzetten op klantbehoud?
Door Liese van der Waal
Twijfelt u weleens of meer wilt investeren in het vinden van nieuwe klanten of dat u meer zult inzetten op klantbehoud? Als u die vraag positief beantwoordt, leest u dan verder.
Weet u het antwoord op onderstaande 2 vragen?
– Hoeveel omzet heeft u er het afgelopen halfjaar bijgekregen door nieuwe klanten?
– Hoeveel van uw klanten hebben langer dan een half jaar niets meer bij u gekocht?
Ik vermoed dat u de eerste vraag makkelijker kunt beantwoorden dan de tweede. Dat is jammer want investeren in uw bestaande klanten levert vaak meer op dan investeren in nieuwe klanten. Daarnaast kost het ook minder moeite en, ook niet onbelangrijk, minder tijd. Als u beide van de onderstaande vragen meteen kunt beantwoorden dan loopt u voor op uw concurrenten.
Als een groter deel van het marketingbudget dan nu vaak gebruikelijk is, zou worden ingezet voor de bestaande klanten, zouden de marketingkosten omlaag kunnen en zou de omzet van bedrijven stijgen.
Een belangrijke reden daarvoor is dat u zeker weet dat en hoeveel klanten u bereikt met een actie voor uw bestaande klanten omdat u de gegevens van deze klanten al heeft. Van marketingactiviteiten voor uw nieuwe klanten is het nog onbekend hoeveel klanten u daarmee precies bereikt. Daarnaast kost het bereiken van uw bestaande klanten minder moeite en kunt u uw actie veel gerichter inzetten omdat u de voorkeuren van uw klanten al kent.
Veel voordelen dus voor het investeren in klantbehoud. Toch wordt er bij veel bedrijven meer aandacht besteed aan het vinden van nieuwe klanten dan aan het behouden van de bestaande klant.
Hoe is dat bij u?
Wilt u weten wat u kunt doen om uw klanttevredenheid te verbeteren?
Maak snel een afspraak voor een gratis adviesgesprek.
Maak een afspraak