Logo CX MKB

12 eye-openers waarom investeren in bestaande klanten top prioriteit moet hebben binnen uw bedrijf

Liese van der Waal

Door Liese van der Waal

  • 2% van je ontevreden klanten behouden levert even veel op als 10% kosten besparen.
  • De kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant is 60 tot 70% en aan een nieuwe klant slechts 5 tot 20%.
  • 5% van de klanten zorgt voor 75% van de winst.
  • 80% van de klanten kost meer dan ze opbrengen.
  • 52% van de klanten zoekt een andere leverancier als de service niet naar wens is.
  • 60% van de ontevreden klanten klaagt niet.
  • 95% van de mensen die een klacht heeft gehad, is bereid om opnieuw van een bedrijf te kopen, als de klacht goed is afgehandeld.
  • De kans dat een klant naar een concurrent gaat is 4x hoger als deze een klacht heeft over de geboden service dan wanneer de klacht over de prijs of het product gaat.
  • Een tevreden klant deelt zijn positieve ervaring met gemiddeld twee mensen en 89% van de ontevreden klanten vertelt zijn ervaring aan gemiddeld 9 anderen.
  • Een bedrijf dat erin slaagt om 5 procent meer klanten te behouden kan de winstgevendheid, afhankelijk van de branche, verhogen van 25 tot 95 procent.
  • Het kost vijf keer meer om een nieuwe klant te vinden dan om een bestaande klant te behouden.
  • De trouwste klanten geven 16 keer meer uit dan minder trouwe klanten.

Wilt u weten wat u kunt doen om uw klanttevredenheid te verbeteren?

Maak snel een afspraak voor een gratis adviesgesprek.

Maak een afspraak